User intent – Používateľský zámer vo vyhľadávaní

Prispôsobiť zoznam relevantných kľúčových slov ku konkrétnej pristávacej stránke (landing page) je relevantnou stratégiou od roku 2015, kedy vyšla aktualizácia, ktorá využívala umelú inteligenciu – RankBrain. Táto aktualizácia bola neustále vylepšovaná avšak v Slovenskom jazyku nefungovala tak dobre. V roku 2019 prišla nová aktualizácia BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers), ktorá podporuje 75 svetových jazykov vrátane slovenčiny a češtiny. Pozitívne následky aktualizácie sa ukázali aj na výsledkoch vyhľadávania našich klientov.

Prečo by ste sa mali zamerať na používateľský zámer (user intent)?

Google si uvedomuje, že rôzni používatelia hľadajú rozličné typy obsahu. Aj malá zmena vyhľadávacieho dopytu môže viesť k úplne inému vyhľadávaciemu zámeru. Ak zadáte napríklad do Google vyhľadávača kľúčové slovo “Herné notebooky”, tak pravdepodobne budete hľadať kategóriu “Herných notebookov” v internetových obchodoch. Ak však do Google zadáte “Najlepšie herné notebooky”, Google vám v organických výsledkoch vyhľadávania zobrazí stránky, ktoré robia recenzie, testy, porovnania alebo rebríčky herných notebookov. 

Vyhľadávače ako Google sa vždy snažia zobraziť relevantný výsledok, pretože ich cieľom je uspokojiť vyhľadávací zámer používateľa. Tu sa dostávame k esenciálnemu princípu SEO. Ak bude používateľ s výsledkami vyhľadávania Google (resp. Ktoréhokoľvek vyhľadávača) spokojný, bude aj naďalej používať tento vyhľadávač a taktiež bude klikať na reklamy vo výsledkoch vyhľadávania, z ktorých vyhľadávač zarába. Ak opakovane vyhľadávač neuspokojí jeho vyhľadávací zámer, prejde ku konkurenčnému vyhľadávaču. 

Prečo je dôležité prispôsobiť landing page používateľskému zámeru?

  • Jednoduchšie, rýchlejšie a lacnejšie dosiahnutie popredných pozícií,
  • Naplnenie potrieb používateľa,
  • Používateľ zostane na webe dlhší čas a má nižší bounce rate, čo má pozitívny vplyv na metriku dwell time,
  • Budovanie autority a dôveryhodnosti v segmente priamo medzi vašimi zákazníkmi,
  • Podpora Brand Awareness;

Existujú 3 typy používateľského zámeru

typy používateľského zámeru - user intent

1. Informačný zámer

Používateľ hľadá informácie a očakáva dlhý súvislý text, článok alebo infografiku. Najčastejšie obsahuje  vyhľadávací dopyt doplnkové slová “najlepší”, “ako”, “porovnanie”, “prečo”, “kedy” či iné.

Príklady: najlepšie chladničky, ako si vybrať chladničku, porovnanie chladničiek, ako vyčistiť chladničku

Prečo je z hľadiska SEO dôležité cieliť na informačné kľúčové slová?

Existujú 2 dôvody: 

a)  Takto privedeného používateľa dokážete šikovným háčikom a vnútorným prelinkovaním stiahnuť na relevantnú predajnú stránku (tzv. money page) po tom, čo vám venoval pozornosť pri vysvetľovaní funkcií vášho produktu alebo pomoci pri riešení jeho problému.

b)  Jednoduchým spôsobom si môžete naplniť svoje remarketingové publiká relevantnou návštevnosťou a následne viete s nimi ďalej pracovať v Google Ads, Facebook Ads alebo inom reklamnom systéme, ktorý umožňuje spustiť remarketingové kampane. 

Typické znaky informačných pristávacích stránok:
  • stránka obsahuje súvislý text, 
  • má jasnú štruktúru nadpisov (rozdelenie na H1, H2, H3),
  • pri článkoch je uvedený autor, dátum vydania či dátum aktualizácie,
  • na stránke sa nachádza pomocný obsah, ktorý obzvláštni text (video, infografika, obrázky, podcast,…),
  • nachádza sa tu väčšie množstvo odkazov na externé zdroje je možnosť vytvárať UGC content (UGC = User Generated Content – obsah generovaný používateľmi ako napr. komentáre, poradňa,…) Odporúča sa rozširovať stránku prostredníctvom takéhoto typu obsahu, pretože Google miluje aktualizovaný obsah;

2. Transakčný zámer

Používateľ už vie čo presne chce kúpiť a hľadá stránku, kde to nakúpi.

Príklady: kombinované chladničky, Samsung chladničky, retro chladnička, mini chladnička

Prečo je z hľadiska SEO dôležité cieliť na transkačné kľúčové slová?

Používatelia, ktorí hľadajú transkačné kľúčové slová sú v nákupnej fáze, kedy vedia buď presne alebo približne čo chcú a sú pripravený nakupovať. Transakčné kľúčové slová majú najväčší potenciál priviesť na web potenciálneho zákazníka a tak dosahovať očakávané konverzie. Investícia do SEO z tohto pohľadu prináša najrýchlejšiu návratnosť. 

Typické znaky transakčných pristávacích stránok:
  • Kartičkové rozloženie elementov,
  • Zobrazenie ceny, prípadne formát, akým spôsobom cenu vypočítate,
  • CTA (tlačidlo s výzvou na akciu) zobraziť produkt alebo pridať do košíka, prípadne možnosť vyplnenia formulára,
  • Filtre alebo radenie produktov napr. od A – Z alebo od podľa ceny od najvyššej po najnižšiu…
  • UGC v podobe recenzií alebo otázok;

2. Navigačný zámer

Používateľ hľadá konkrétnu stránku. Ide o obsah, ku ktorému sa používateľ nevie dostať jednoducho, alebo chce použiť rýchlejšiu cestu. V SEO nie je možné týmto obsahom zacieliť konkurenciu. Zobrazovať sa na navigačné výrazy konkurencie nemá veľký význam, pretože až 98 % používateľov tak či onak klikne na 1. výsledok vo vyhľadávaní. 

Príklady: Alza.sk reklamačný poriadok, Paypal obnova hesla

Ako určiť, či ide o informačné alebo transakčné kľúčové slovo?

Ak si nie ste istí, ako rozdeliť kľúčové slová na transakčné a informačné, zadajte dané kľúčové slovo do vyhľadávača. Preklikajte si výsledky na 1. strane Googlu a v hlave si potom môžete spraviť mapu podľa výsledkov vyhľadávania. Ak sa vám zobrazia na prvej strane len kategórie produktov alebo konkrétne produkty, určite ide o transakčné kľúčové slovo. Pokiaľ sa vám zobrazia len články, tak na 100% ide o informačné kľúčové slovo. Pokiaľ sa vám zobrazí zmiešaný obsah, tak sa prikloňte k tomu, ktorého je viac.

Transakčné kľúčové slovo: "Playstastion 5"

komerčný používateľský zámer - user intent

Informačné kľúčové slovo: "Playstastion 5 recenzie"

informačný používateľský zámer - user intent

Dosť bolo teórie. Ako začať pracovať s používateľským zámerom pri nastavení SEO stratégie?

  1. Krok – Analýza: Spravte si štandardnú analýzu kľúčových slov – vezmite si kľúčové slová, vyfiltrujte si ich podľa relevancie a doplňte si ich pozície v Google (dobre vám toto poslúži napr. Nástroj MarketingMiner alebo Collabim.) 
  2. Krok – Selekcia: Vyznačte si TOP 3 transakčné a TOP 3 informačné kľúčové slová napr. farbičkami. My používame zelenú farbu pre transakčné kľúčové slová a oranžovú farbu pre informačné kľúčové slová. Táto selekcia neskôr pomôže pri tvorbe obsahu aj copywriterovi. Transakčné kľúčové slová môže copywriter použiť ako anchor texty pre vnútorné prelinkovanie na vašu predajnú podstránku tzv. money page.
  3. Krok – Optimalizácia: Vybrané transakčné slová priraďte k relevantnej kategórií produktov alebo k samotnému produktu. Informačné kľúčové slová priraďte ku konkretnym článkom. Pokiaľ nemáte doposiaľ vytvorené relevantné podstránky pre dané kľúčové slová, určite ich vytvorte. Tieto slová sa potom na danej podstránke snažte použiť v titulku, nadpisoch či texte.

Chcete si to pozrieť radšej vo videu?

O používateľom zámere v SEO som rozprával aj na konferencií Performance Marketing Masters v Bratislave vrámci mojej prednášky „5 SEO stratégií, vďaka ktorým uchopíte SEO výkonnostne„. Nižšie nájdete záznam z 1. časti prednášky k téme „User intent – Používateľský zámer“.

Celú prezentáciu z konferencie Performance Marketing Masters nájdete nižšie:

Záver autora

Vzhľadom k aktuálnemu fungovaniu Google algoritmu a jeho ďalšiemu smerovaniu môžem povedať, že prispôsobiť pristávacie stránky používateľskému zámeru je vo fáze analýzy kľúčových slov a následnom návrhu SEO stratégie absolútne kľúčové. 

Pokiaľ sa budete snažiť tento algoritmus ingorovať (napríklad z dôvodu, že máte obsahový web a transakčné kľúčové slová majú vyšší objem vyhľadávania), pôjdete hlavou proti múru. Do roku 2019 sme si na slovensku mohli dovoliť obchádzať tento algoritmus napríklad využívaním transkačných slov v texte či cieleným linkbuildingom pri ktorom sme využívali ako anchor texty práve transakčné kľúčové slová. Algoritmus Google sa však od tejto doby posunul míľovými krokmi vpred a dnes my ako SEO špecialisti musíme hľadať riešenia a stratégie, ktoré budú v súlade s aktuálnymi aj budúcimi algoritmami. Doba, kedy SEO špecialisti hľadali spôsoby ako obchádzať alebo klamať algoritmus je nenávratne preč. 

Pokiaľ máte záujem o návrh SEO stratégie, pri ktorej sa myslí nie len na používateľský zámer, neváhajte nás kontaktovať. Môžete si pozrieť aj našu ponuku SEO služieb alebo prečítať ďalšie blogové články ☺️

Jedna odpoveď

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Zdieľať

ĎALŠIE ČLÁNKY

Predošlé
Ďalšie
Na zlepšenie našich služieb používame cookies.
O ich používaní a možnostiach nastavenia sa informujte v časti Spracovanie osobných údajov.