V rámci plánovania tvorby spätných odkazov a linkbuildingových aktivít sa kladie dôraz na veľkosť objemu vyhľadávania (koľko ľudí zadá toto kľúčové slovo do Google) a to vzhľadom na sezónnosť produktu. Linkbuildingové aktivity je dôležité naplánovať tak, aby ste sa dostali na popredné pozície práve v momente, kedy sezóna počas ktorej ľudia vyhľadávajú váš produkt začala. Pokiaľ sa budete nachádzať na popredných miestach v Google mimo sezóny, je to sice skvelé ale prinesie vám to len zlomok zákazníkov a predĺži dobu návratnosti investície.
Ako na plánovanie linkbuildingu?
V tomto krátkom 5 krokovom návode si ukážeme ako presne postupovať pri plánovaní linkbuildingovej stratégie postavenej na dátach a s ohľadom na časový sled udalostí.
1. Vyberte si na začiatok len zopár TOP kategórií
Pri menšom počte kategórií si lepšie otestujete, čo vám v praxi funguje, a tiež si overíte svoje finančné a časové kapacity. Kategórie si môžete vybrať na základe ziskovosti alebo podľa výsledov objemu vyhľadávania počas sezónnosti. Tieto dáta vám vygenerujú nástroje ako Google plánovač kľúčových slov, MarketingMiner, Collabim, Keywordtool.io a ďalšie. V ideálnom prípade skombinujte objem vyhľadávania s maržovosťou a potom jednoducho prídete na to, ktoré sú vaše TOP kategórie, na ktoré sa máte zamerať. Zohľadniť môžete aj váš historický výnos z týchto kategórií, pokiaľ máte k nim relevantné dáta.
2. Pripravte si analýzu kľúčových slov
Spravte si štandardnú analýzu kľúčových slov, ktorá bude obsahovať minimálne:
- kľúčové slová,
- dáta o objeme vyhľadávania,
- sezónnosť vyhľadávania,
- aktuálnu pozíciu webu,
- TOP predajné mesiace alebo mesiace, v ktorých je najvyššia vyhľadávanosť vášho produktu/služby;
Môže vyzerať napríklad takto:
V ďalšom kroku si doplňte cieľové pozície, na ktoré sa chcete dostať. Môžete použiť maticu 9-5-3-1, ktorá predstavuje pozície, v ktorých dochádza k skokovému zvýšeniu miery prekliku, teda je tam najväčšia možnosť pocítiť dosiahnutie zmeny pozície.
Cieľové pozície:
- Miesto (z pozícií 15.+)
- Miesto (z pozícií 9. – 14.)
- Miesto (z pozícií 5. – 8.)
- Miesto (z pozícií 2. – 4.)
Ak vám zišla na um otázka, prečo odporúčame nastaviť ako cieľovú pozíciu 9. a nie 10., máme pre vás odpoveď. Z hľadiska SEO je 9. pozícia oveľa bezpečnejšia ako 10. pozícia. Je to preto, že niekedy môžete jednoducho z 10. pozície klesnúť na 11. – a tá už sa nachádza na 2. strane Googlu.
Pre vizualizáciu miery prekliku (CTR) prikladáme výsledok prieskumu spoločnosti SISTRIX, ktorá vytvára nástroje pre online marketing. Tento prieskum je z roku 2020 a bol robený na 80 miliónoch kľúčových slovách. Dáta pochádzajú z mobilného vyhľadávania:
3. Doplňte si časový odhad na dosiahnutie pozície
Časový odhad dosiahnutia pozície môžete navrhnúť na základe konkurencie, aktuálneho stavu, rozpočtu, nevyužitých možností zlepšenia on-page SEO faktorov ako je optimalizácia titulkov, nadpisov, optimalizácia textov, vnútorné prelinkovanie, názvy produktov, úprava filtrov alebo úprava generovania URL adries. Časový odhad požadovanej pozície odporúčame definovať v mesiacoch.
V ďalšom kroku je potrebné stanoviť si prvý mesiac linkbuildingu. Vyberte si prvý z TOP mesiacov vo výsledkoch vyhľadávania a odčítajte si od neho svoj časový odhad, ktorý ste si stanovili v predchádzajúcom kroku. Pomocou tohto jednoduchého vzorca zistíte, kedy máte s linkbuildingom začať.
Príklad:
Kľúčové slovo chladničky je najviac vyhľadávané v období od júna do novembra. 1. TOP mesiac je teda jún. Aktuálne sa nachádzam na 16. mieste a mojím cieľom je sa dostať na 9. miesto. Môj odhad dosiahnutia 9. pozície sú 3 mesiace.
4. Stanovím si 1. mesiac linkbuildingu
Toto je najjednoduchší krok celého plánovania. Keďže jún je začiatok mojej sezóny, tak si od neho odpočítam 3 mesiace (máj, apríl, marec) a dostanem výsledok, že začať s linkbuilidingom by som mal v marci. Pokiaľ si chcete byť istý, že to stihnete, odporúčame začať ešte o mesiac skôr.
5. Naplánujte si kalendár
Vytvorte si jednoduchú tabuľku, kde v 1. stĺpci sú jednotlivé mesiace, v 2. stĺpci sú priradené kategórie, na ktoré chcete cieliť vaše linkbuildingové aktivity a v 3. stĺpci bude počet odkazov, ktoré chcete vytvoriť. Tento stĺpec si môžte rozdeliť aj na presný počet odkazov určitého typu napr. PR články, diskusné fóra, odkazy v článkoch, spolupráce, výmeny odkazov, testimoniály, rozhovory, guest posting a pod.
Držte sa svojej stratégie
Linkbuilding je dlhodobý proces. Výsledky neuvidíte okamžite a zvyčajne ani po mesiaci či dvoch. V tomto prípade si treba uvedomiť, že dochádza k niekoľkým časovým oneskoreniam. Ono totiž:
- nejaký čas trvá kým odkaz získate,
- nejaký čas trvá kým si ho Google všimne,
- a nejaký čas trvá kým odkaz premietne do reálneho hodnotenia vášho webu.
Na SEO pracujete v reálnom trhovom prostredí, kde okrem samotných odkazov Google hodnotí viac ako 100 iných SEO faktorov. Takisto ani vaša konkurencia nespí a pracuje na tom, aby vás predbehla. Toto všetko nám SEO špecialistom znemožňuje presne ohodnotiť prínos konkrétneho spätného odkazu. Sú faktory a hodnotenia spätných odkazov, ktoré nám umožňujú približne ohodnotiť odkaz ale nedokážeme presne povedať, že postup kľúčového slova X o XY pozícií je zapríčinený konkrétnym spätným odkazom. Z toho dôvodu sa linkbuilding vyhodnocuje po dlhšom časovom období (zvyčajne 4-6 mesiacov).
Potrebujete pomoc SEO agentúry?
U nás v online marketingovej agentúre Glidy sa na SEO špecializujeme. Každý kolega sa zameriava na inú časť SEO a spolu ako tím vám dokážeme priniesť komplexné riešenia v oblasti optimalizácie pre vyhľadávače. Ak teda cítite, že SEO potrebujete a chcete ho mať na najvyššej úrovni, neváhajte nás kontaktovať. Našu ponuku SEO služieb nájdete aj na našom webe.
Pokiaľ váš téma SEO zaujíma, môžete si prečítať aj náš článok o používateľskom zámere alebo vypočuť podcast Marketing v praxi na tému SEO.