Titulok webovej stránky (zvaný aj SEO title, meta title, title tag…) je z pohľadu SEO najdôležitejšou pasážou on-page SEO. Spolu s meta popisom (angl. meta description) sa zobrazujú pri každej webovej stránke vo výsledkoch vyhľadávania Google.
Titulok webovej stránky sa však zobrazuje aj na karte webovovej stránky v prehliadači používateľa alebo pri zdieľaní odkazu na sociálne siete v náhľade obrázka (to sa dá však upraviť cez open graph titulky – ale to je téma na osobitný článok :)).
Ako napísať SEO title, ktorý bude Google milovať?
Pri písaní titulkov webových stránok platí niekoľko pravidiel:
1) Dĺžka titulku nesmie presiahnúť 60 znakov
V skutočnosti sa dĺžka titulku limituje v počte pixelov – aktuálne to je 600 pixelov. Žiaľ, len veľmi ťažko si dokážete zmerať počet pixelov vášho title. Odporúčaný rozsah je teda 50 – 70 znakov (rôzne písmená majú rôznu šírku pixelov. Napríklad písmeno H je širšie ako písmeno I ). Pokiaľ sa však budete držať dĺžky do 60 znakov, nič nepokazíte. Ak si však chcete byť úplne istý, môžete využiť niektorý z bezplatných nástrojov na otestovanie titulku, ktorý vám presne ukáže, ako sa váš titulok zobrazí vo výsledkoch vyhľadávania.
2) Slová bližšie k začiatku majú väčšiu hodnotu ako slová na konci
Najdôležitejšie kľúčové slovo dajte vždy na začiatok titulku (tzn. čo najviac vľavo). Pokiaľ do titulku pridávate aj vašu značku (brand), tak ho umiestnite na koniec, aby ste si nezaplnili najsilenšiu pozíciu na začiatku titulku. Výnimkou je domovská stránka – v takomto prípade odporúčam vašu značku spomenúť hneď na začiatku. Takisto v prípade jednostránkových webov (tzv. one pager) môžete urobiť výnimku a umiestniť brandové kľúčové slovo na začiatku titulku.
3) Čím menej slov má titulok, tým väčšia je hodnota každého z nich
Týmto pravidlom sa však riaďte iba v prípade vysoko konkurenčného prostredia. Krátke titulky cielené len na 1-2 slová sú síce pre SEO veľmi efektívne, avšak pre ľudí dosť nezaujímavé. Môže sa totiž stať, že všetky titulky budete mať s konkurenciou také podobné, že vizuálne splynú. V tom momente sa začne používateľ rozhodovať podľa toho, ktoré značky pozná.
4) Umiestnite do svojho titulku vašu značku (brand)
SEO nie je len výkonnostný marketingový kanál, ale aj brandový. Používatelia možno nekliknú na váš web, ale pri prechádzaní výsledkov si titulky podvedome všímajú. Väčšina ľudí navyše pri hľadaní produktu/ služby/ riešenia nepoužije len 1 vyhľadávací dopyt, ale vystrieda niekoľko kľúčových slov. Pokiaľ sa s vašou značkou budú stýkať opakovane, budú k nej podvedome prechovávať väčšiu dôveru.
5) Kombinujte rôzne kľúčové slová v titulku
Titulok dokážete napísať s cielením na viacero vyhľadávacích dopytov súčasne. Vždy preto vychádzajte z analýzy kľúčových slov! Tu si treba uvedomiť, že Google je oveľa inteligentnejší ako pred niekoľkými rokmi a nemá problém chápať kontext. Môžete teda slobodne skloňovať, časovať alebo rozdeľovať slová. Tento bod určite lepšie pochopíte na príkladoch, ktoré som pre vás pripravil v 2. časti tohto článku.
6) Píšte titulky, ktoré sú zaujímavé pre používateľa
Z prvých 5 bodov uvedených vyššie by sa dalo predpokladať, že titulky sa musia písať podľa preddefinovaných vzorcov. Z toho však môžu vzísť “strojové” titulky, ktoré nie sú pre používateľa zvlášť zaujímavé. Snažte sa do titulku pridať niečo extra, čo konkurencia nemá. Používateľ totiž uvidí niekoľko titulkov súčasne a podľa toho, ktorý ho zaujme si vyberie, na ktorý klikne. Je úplne bežné, že web na 2. či 3. mieste môže mať viac preklikov, ako ten na 1. mieste.
7) Vyhnite sa emotikonom
Google istú dobu podporoval emojis v titulkoch. SEO špecialisti to však začali vo veľkom využívať, pretože takýto titlok mal výrazne väčšiu mieru prekliku (čo znamenalo, že používatelia menej klikali na reklamy). Google to z toho dôvodu výrazne obmedzil a zobrazuje emoji v titulku len tam, kde to je super relevantné. Napríklad pri databázach emojis. Inak vám však namiesto emoji zobrazí len medzeru a ukradne vám tak priestor pre zobrazenie relevantných kľúčových slov.
8) Oddeľte brand od zvyšku titulku špeciálnym znakom
Veľa webových stránok využíva na oddelenie značky webu pomlčku ( – ). To však vedie k tomu, že pokiaľ chcete použiť pomlčku v titulku, tak vám to vizuálne splynie. Navyše pomlčka zaberá veľa pixelov, ktoré sa vám určite zídu. Našim klientom preto odporúčame na oddelenie značky použiť zvyslú čiaru ( | ).
9) Používajte diakritiku a správne napísané slová
Z analýzy kľúčových slov vám môže vyplynúť, že viac vyhľadávané slovo je bez diakritiky či nesprávne napísané. Vždy používajte správne a spisovné slová. Ste profesionáli a podľa toho by ste mali aj vystupovať.
Poďme si ukázať niekoľko príkladov SEO titulkov
Predstavte si, že máte napísať titulok pre e-shop s elektronikou, a to konkrétne pre kategóriu produktov “Práčky so šušičkou“. Chceme zakomponovať aj brand, takže si predstavme, že titulok tvoríme pre e-shop Okay.sk. Z analýzy kľúčových slov zistíte, že sa treba zamerať na týchto 5 kľúčových slov:
Kľúčové slovo | Mesačný objem vyhľadávania |
Práčka so sušičkou | 5400 |
Pracka so susickou | 1300 |
práčka so sušičkou zhora plenená | 260 |
zhora plnená práčka so sušičkou | 110 |
automatická práčka so sušičkou | 90 |
Pozriete si ponuku v danej kategórií a zistíte, že všetky práčky so sušičkou sú automatické a väčšina týchto práčiek so sušičkou je zhora plnená.
Máme teda mnoho možností ako napísať SEO title:
- Zhora plnené práčky so sušičkou automatické | Okay.sk
- Práčky so sušičkou – zhora plnené – automatické | Okay.sk
- Automatické zhora plnené práčky so sušičkou | Okay.sk
- Práčka so sučikou – automaticky zhora plnená | Okay.sk
- Okay.sk | Zhora plnené práčky so sušičkou – automatické
- Automatické práčky so sušičkou zhora plnené | Okay.sk
Kombinácií by sme vedeli vypísať obrovské množstvo. Poďme si však rozobrať, ktorý z nich je najlepší.
Všetky vyššie uvedené titulky spĺňajú:
- Maximálnu dĺžku (zobrazia sa teda celé)
- Neobsahujú emotikony
- Obsahujú brand
Poďme si teda vybrať ten najlepší. Na výber použijeme vylučovaciu metódu:
Titulok číslo 5 (Okay.sk | Zhora plnené práčky so sušičkou – automatické) má brand na začiatku. Táto kategória produktov je vysoko kunkurenčná a teda si nechceme najlepšie miesto zabrať brandom. Tento preto vylúčime.
Titulok číslo 3 (Automatické zhora plnené práčky so sušičkou | Okay.sk) má najviac vyhľadávané slovné spojenie “práčky so sušičkou” takmer na úplnom konci. Preto ho v tomto prípade vylúčime.
Keďže chceme získať na web čo najviac návštevníkov, určite chceme dostať do popredia kľúčové slovo “práčka so sušičkou”. Preto titulky 1) a 6) takisto vylúčime .
Zostali nám teda len tieto 2 možnosti:
2) Práčky so sušičkou – zhora plnené – automatické | Okay.sk
4) Práčka so sušičkou – automaticky zhora plnená | Okay.sk
Oba sú z pohľadu SEO správne. V prípade 2) však slovné spojenie “automaticky zhora plnená”, môže pôsobiť, že sa práčka sama aj naplní 😅. To však nie je pravda. Preto tento titulok odstránime.
Finálny titulok, ktorý by sme použili by teda bol:
Práčky so sušičkou – zhora plnené – automatické | Okay.sk
Dodáme tomu ešte posledné vylepšenie tak, že každú časť začneme veľkými písmenom. Výsledok by bol nasledujúci:
Pre úplne pochopenie pridávame ešte niekoľko príkladov nižšie:
Prezúvanie pneumatík Bratislava
Cieľové kľúčové slová:
Kľúčové slovo | Mesačný objem vyhľadávania |
prezutie pneu bratislava | 390 |
prezuvanie pneumatik bratislava | 30 |
prezutie a uskladnenie pneumatik bratislava | 20 |
prezutie pneumatík bratislava | 20 |
Navrhujeme titulok:
Prezutie pneumatík a uskladnenie Bratislava | Topservis.sk
Aké kľúčové slová sme použili?
1) Kľúčové slovo: “prezutie pneu bratislava”
Prezutie pneumatík a uskladnenie Bratislava | Topservis.sk
2) Kľúčové slovo: “prezuvanie pneumatík bratislava”
Prezutie pneumatík a uskladnenie Bratislava | Topservis.sk
pozn. skloňovanie Google nevadí a rozumie mu.
3) Kľúčové slovo: “prezutie a uskladnenie pneumatik bratislava”
Prezutie pneumatík a uskladnenie Bratislava | Topservis.sk
pozn. prehádzanie slov Google nevadí a chápe mu.
4) Kľúčové slovo: “prezutie pneumatik bratislava”
Prezutie pneumatík a uskladnenie Bratislava | Topservis.sk
Zubná ambulancia v Košiciach
Cieľové kľúčové slová:
Kľúčové slovo | Mesačný objem vyhľadávania |
zubar kosice | 720 |
zubna ambulancia kosice | 210 |
zubna klinika kosice | 110 |
dobry zubar kosice | 90 |
stomatologia kosice | 50 |
Navrhujeme titulok:
Zubná ambulancia Košice – Objavte dobrého zubára | Dr. Zub
Aké kľúčové slová sme použili?
1) Kľúčové slovo: “zubar kosice”
Zubná ambulancia Košice – Objavte dobrého zubára | Dr. Zub
2) Kľúčové slovo: “zubna ambulancia kosice”
Zubná ambulancia Košice – Objavte dobrého zubára | Dr. Zub
3) Kľúčové slovo: “zubna klinika kosice”
Zubná ambulancia Košice – Objavte dobrého zubára | Dr. Zub
pozn. slovo „klinka“ je menej vyhľadávané ako „ambulancia“. Rozhodli sme sa ho preto vynechať a viac s ním budeme pracovať v obsahu webovej stránky.
4) Kľúčové slovo: “dobry zubar kosice”
Zubná ambulancia Košice – Objavte dobrého zubára | Dr. Zub
Pozn. skloňovanie a rozdeľovanie slov Google nevadí a chápe mu.
Produkt - ovládač na PlayStastion 5
Cieľové kľúčové slová:
Kľúčové slovo | Mesačný objem vyhľadávania |
ovládač na ps5 | 210 |
ps5 ovládač | 40 |
ovládač ps5 | 30 |
ovladac playstation 5 | 20 |
dualsense ovladac | 10 |
Navrhujeme titulok:
Ovládač na PS5 – Dualsense ovládač na PlayStation 5 | Brloh
Aké kľúčové slová sme použili?
1) Kľúčové slovo: “ovládač na PS5”
Ovládač na PS5 – Dualsense ovládač na PlayStation 5 | Brloh
2) Kľúčové slovo: “ps5 ovládač”
Ovládač na PS5 – Dualsense ovládač na PlayStation 5 | Brloh
3) Kľúčové slovo: “ovládač ps5”
Ovládač na PS5 – Dualsense ovládač na PlayStation 5 | Brloh
4) Kľúčové slovo: “ovladac playstation 5”
Ovládač na PS5 – Dualsense ovládač na PlayStation 5 | Brloh
5) Kľúčové slovo: “dualsense ovladac”
Ovládač na PS5 – Dualsense ovládač na PlayStation 5 | Brloh
Najčastejšie otázky ohľadom titulkov (FAQ)
V praxi sa stretávame s viacerými otázkami ohľadom titulkov. Nižšie preto spisujeme tie najbežnejšie.
Často sa zo strany klientov stretávame s tým, že titulky alebo meta popisy upravia, ale nevidia ich na druhý deň v Google zmenené.
Je to spôsobené tým, že váš web ešte nenavštívil Google robot. Nevie teda o tom, že ste niečo na webe zmenili a tým pádom, to nedokáže premietnuť ani do výsledkov vyhľadávania.
V takomto prípade treba len počkať, prípadne požiadať Google o opätovné indexovanie vašej podstránky, kde ste zmenu realizovali. To dokážete spraviť v Google Search Console prostredníctvom funkcie Inspect a následnom požiadaní o indexáciu.
Pokiaľ nie je titulok pre podstránku dostatočne relevantný (najčastejšie sa to stáva, ak nepoužijete relevantné kľúčové slová), tak Google vami vyplnený titulok bude ignorovať a vytvorí si vlastný (často nedáva zmysel). Ak sa vám to stane, skúste titulok prepísať ešte raz a požiadať o indexáciu.
Veľmi jednoducho. Pomocou vzorcov. Vo vašom systéme alebo plugine (napr. Yoast SEO) si viete nastaviť vzorec generovania titulkov podľa určitých parametrov. Viete vytvoriť aj rôzne vzorce pre rôzne typy podstránok. Pre produkty môžete mať iný vzorec ako pre kategórie.
Vzorec pre produkt môže vyzerať napríklad takto:
%kategoria% %výrobca% %názov produktu% za skvelú cenu | Okay
Výsledné titulky by teda mohli vyzerať nasledovne:
Televízor LG OLED83C11 za skvelú cenu | Okay
Mobilný telefón Apple iPhone 13 za skvelú cenu | Okay
Herná konzola Sony Playstation 5 za skvelú cenu | Okay
Pre kategórie by mohol vzorec vyzerať takto:
%Kategória% – široký výber za skvelé ceny | Okay
Výsledné titulky by teda vyzerali nasledovne:
Televízory – široký výber za skvelé ceny | Okay
Mobilné telefóny – široký výber za skvelé ceny | Okay
Herné konzoly – široký výber za skvelé ceny | Okay
Pre podkategórie by mohli vzorce vyzerať takto:
%Podkategória% – %Kategória% – Vyberte si z našej ponuky | Okay
Výsledné titulky by tak mohli vyzerať nasledovne:
Smart TV – Televízory – Vyberte si z našej ponuky | Okay
iPhone 13 – Mobilné telefónu – Vyberte si z našej ponuky | Okay
Playstation 5 – Herné konzoly – Vyberte si z našej ponuky | Okay
Tu riskujete však 2 veci:
- Vygenerujú sa vám príliš dlhé titulky
- Titulky nemusia vždy dávať úplny zmysel alebo byť správne vyskloňované
Výber z veľkého množstva kľúčových slov je umenie samé o sebe. Tu odporúčame rozdeliť kľúčové slová na primárne (ideálne 1- 3 maximálne 5), sekundárne (max 10) a terciárne (všetky ostatné). Primárne sa snažte dostať do titulku. Sekundárne do hlavného obsahu webu. Terciárne sa buď povezú s ostatnými, alebo s nimi pracujte v spodnej časti webu.
Pri rozhodovaní o tom, ktoré slová budú primárne a sekundárne sa zamyslite nad týmito bodmi:
- Objemom vyhľadávania (ten vám definuje potenciál návštevnosti)
- Relevancie (tá vám definuje kvalitu návštevnosti a jej potenciál na konverziu)
- Konkurencie (ste maličký web bez histórie a vaši konkurenti sú zabehnuté spoločnosti s veľkým rozpočtom? Dajte prednosť long-tail kľúčovým slovám. Majú nižší objem vyhľadávania, ale zároveň aj nižšiu konkurenciu a vyšší potenciál na konverziu).
Záver od autora
Tvorba titulkov sa nezaobíde bez kompromisu. Použiť všetky kľúčové slová sa v titulku jednoducho nedá. Dobre si preto vyberte tie, ktoré tam určite potrebujete mať. Ďalej je dôležité vedieť ohýbať slová. Skloňujte slová, prehadzujte ich poradie a tvorte titulky, ktoré sú nielen dobré pre SEO, ale aj zaujímavé pre používateľa.
Pokiaľ potrebujete pomôcť s tvorbou titulkou na váš web, neváhajte nás kontaktovať. Môžete si pozrieť aj naše komplexné služby, napríklad SEO – Optimalizáciu pre vyhľadávače alebo správu PPC kampaní.
Napísali by ste niektorý z našich titulkov inak? Pošlite nám ho do komentára :).