UX ako súčasť marketingovej stratégie

User Experience alebo používateľský zámer (UX) by mal byť súčasťou každej dobrej online marketingovej stratégie. Pokiaľ je web závislý od svojich návštevníkov, čo väčšina webov aj v skutočnosti je, potrebujeme vnímať a chápať zámer svojich návštevníkov. Pre správne UX webu je preto potrebné zohľadniť svojich používateľov, ich používateľský zámer, ako aj samotnú interakciu s vašim webom.

Veľa ľudí by si mohlo povedať, že nakoľko sa UX zameriava na používateľa, ktorý sa na webe už nachádza, nie je potrebné ho dávať do súvisu s ostatnými marketingovými kanálmi, ktorých primárnym cieľom je dostať návštevníka na web (SEO, PPC, a pod.). To ale nie je celkom pravda. Pri tvorbe online marketingovej stratégie je potrebné vnímať web ako celok. Je možné dosahovať dobré výsledky v SEO alebo PPC, ale pokiaľ zanedbáme používateľa potom, ako na web príde, alebo nebude vedieť jednoducho nájsť informácie či produkty, pre ktoré na web prišiel, tak môžeme daného návštevníka stratiť nadobro.

Preto je dôležité sústrediť sa na naplnenie používateľského zámeru. Zmyslom samotného SEO a iných online marketingových kanálov je práve naplnenie používateľského zámeru. Pomocou jednotlivých SEO techník sa v konečnom dôsledku snažíme uspokojiť zákazníka. SEO nie je len o obsahu, technickom stave a linkoch, ale aj o používateľskej skúsenosti (UX), ktorá sa do určitej miery viaže na spomínané časti.

 

Pri tvorbe obsahu musíme myslieť na to, či daný text obsahuje informácie, ktoré potenciálny návštevník príde na web hľadať. Pri technických riešeniach webu myslíme na to, aby nielen Google lepšie pochopil a čítal obsah webu, ale veľakrát tieto riešenia majú dopad aj na samotného návštevníka. Ako príklad uvádzame správnu štruktúru nadpisov a samotného textu na webe.

Dôkazom pre tieto tvrdenia sú aj samotné aktualizácie Google algoritmu. Nižšie môžete nájsť zoznam aktualizácií, ktoré boli vydané aj vzhľadom na UX a naplnenia spokojnosti návštevníkov.

 

Google aktualizácie relevantné k UX

  • Panda (2011): Penalizácia nekvalitného obsahu.
  • Hummingbird (2013): Odmeňovanie tvorcov obsahu produkujúcich obsah, ktorý chcú vidieť používatelia.
  • E-A-T (2014): E-A-T je skratka pre odbornosť, autoritu a dôveryhodnosť. Tento koncept pochádza zo sprievodcu Google pre hodnotenie kvality vyhľadávania. Ide o dokument od Google, ktorý poskytoval informácie svojim zamestnancom, ktorí učili umelú inteligenciu rozpoznávať kvalitné stránky.
  • SSL (2014): Zlepšenie pozícií pre stránky zabezpečené SSL certifikátom. Cieľom SSL bolo spraviť z internetu bezpečnejšie miesto.
  • Mobile update (2015): Zameranie na mobilný obsah a používateľský zážitok z mobilných zariadení. Kvalita stránky na mobilnom zariadení ovplyvňuje pozíciu vašej stránky aj na desktopovom vyhľadávaní.
  • Dwell time (2017): Čas, ktorý používateľ strávi na webe po prekliku zo SERP a pred tým, ako sa vráti do SERP naspäť alebo ukončí vyhľadávanie. Pravdepodobne ide o súčasť Core update.

       Po tom, čo sa používateľ preklikne z výsledkov vyhľadávania na nejakú stránku môžu nastať 2 situácie:

  1. Používateľ opustí stránku, pretože jeho používateľský zámer bol naplnený.
  2. Používateľ sa vráti späť do výsledkov vyhľadávania a klikne na ďalšiu stránku v poradí. Stránku na 1. pozícii, ktorá nedokáže uspokojiť  používateľský zámer opakovane a dlhodobo Google zhodí nižšie a na vrchnú pozíciu umiestni stránku, o ktorej si myslí, že dokáže lepšie naplniť používateľský zámer. Tento fenomén sa nazýva Google fencing.
  • Core Web Vitals (2021): Zohľadňuje 3 metriky, ktoré hodnotia používateľskú skúsenosť v súvislosti s načítaním webu:
  1. rýchlosť načítania obsahu stránky
  2. rýchlosť reakcie prehliadača na vstup používateľa
  3. stabilita obsahu pri načítaní do prehliadača

5 tipov z hľadiska UX, ktoré dokážete jednoducho a rýchlo implementovať na svoju stránku

1. Dodržujte relevanciu medzi title a meta description voči obsahu nad záhybom stránky

Keď používateľ kliká na váš titulok alebo meta description, očakáva určitý obsah vyhľadávania. Ukážte používateľovi ešte v úvode článku, že jeho používateľský zámer naplníte. Ak sa preklikne na vašu stránku a nenájde to, čo očakával, má to negatívny vplyv na bounce rate.

2. Využívajte relevantný podporný obsah

Používanie obrázkov, videí, FAQs, podcastov, citácií a externých zdrojov vám prinesie 2 výhody: 

  1. Vytvoríte zaujímavý obsah, čím zvýšite používateľský čas  strávený na stránke. 
  2. Ak optimalizujete podporný obsah prostredníctvom štruktúrovaných dát, môže sa váš produkt – napr. video zobraziť medzi odporúčanými Top 4 videami priamo vo výsledkoch vyhľadávania alebo sa môže zobraziť vo feede vyhľadávania v rámci Google. Rovnako to platí v prípade obrázkov.

3. Eliminujte všetky rušivé prvky

Vyhnite sa prekrývaniu textu, automatickému spúšťaniu videí a layout shiftom. Dbajte tiež na správnu mieru používania pop-up okien. Prehnané zobrazovanie pop-up okien pôsobí veľmi rušivo a môže používateľa odradiť. Ideálna miera je 1 zobrazenie pop-up okna počas 1 návštevy.

Dôležité je aj správne načasovanie – napríklad zobraznie po 1 minúte alebo zobrazenie pri návšteve 4. podstránky vášho webu. Myslite na to, že pred zobrazením vášho pop-up okna používateľ uvidí ešte pop-up okno s cookie policy. Doprajte mu preto nejaký čas na “oddych”.

4. Optimalizujte čitateľnosť obsahu

  • dobrá štruktúra nadpisov a podnadpisov
  • krátke odstavce
  • vhodná veľkosť písma, primerané riadkovanie a dobre čitateľný font
  • kontrastné farby
  • informácie o dĺžke čítania
  • table of contents

5. Aktualizujte obsah a pridajte štruktúrované dáta

Keď vytvoríte obsah, nenechávajte ho len tak ležať. Snažte o revíziu a aktualizáciu svojho obsahu aspoň raz za pol roka. K základným štruktúrovaným dátam, ktoré musíte mať patria: Article, Product, Organization, Breadcrumb. Takisto je vhodné doplniť si ešte ďalšie typy relevantných štruktúrovaných dát.

A na záver...

Používateľský zámer a.k.a User Experience je rovnako dôležitou súčasťou online marketingu ako ostatné kanály. V niektorých prípadoch by sme mohli povedať, že ešte dôležitejšiou nakoľko ovplyvňuje všetkých návštevníkov bez ohľadu na to, odkiaľ sa na web dostanú.

Pri tvorbe online marketingovej stratégie vám odporúčame dbať na používateľský zámer vašej cieľovej skupiny, a vždy sa snažiť porozumieť svojim používateľom. Nebojte sa pýtať sa na ich názor, robte UX testy pred každou veľkou zmenou dizajnu, a hlavne počúvajte, čo si o tom myslia tí najdôležitejší ľudia na vašom webe, vaši zákazníci.

Základom správneho UX každého webu je neustále zdokonaľovanie vášho webu či už po technickej alebo obsahovej stránke. Nezabúdajte si neustále klásť základnú otázku: Ako viem spraviť tento web/ stránku/ funkcionalitu používateľsky prístupnejšiu ako je teraz?

Máte záujem o profesionálne riešenie UX nielen z pohľadu SEO? Neváhajte nás kontaktovať :).

 

Autor
Filip Škultéty

Filip Škultéty

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Zdieľať

ĎALŠIE ČLÁNKY

Predošlé
Ďalšie
Na zlepšenie našich služieb používame cookies.
O ich používaní a možnostiach nastavenia sa informujte v časti Spracovanie osobných údajov.